literatura | publicystyka

Czego nauczyłam się o trendach na Targach Mody Poznań 2019?

Ekologiczna moda, ekstrawaganckie sneakersy i praktyczne, proste, lecz efektowne ubrania – to moje główne obserwacje po tegorocznych Targach Mody, które odbyły się w Poznaniu. Co będziemy nosić w nadchodzącym sezonie i na co zaczniemy zwracać uwagę jako świadomi konsumenci? W końcu: w jakie trendy, warto zainwestować teraz, by nosić je wiosną 2020, a z czego śmiało powinnyśmy zrezygnować?

Targi Mody Poznań to branżowa impreza odbywająca się co pół roku na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich i prezentująca największe trendy na nadchodzące sezony. To przede wszystkim impreza kontrakcyjna – skierowana do przedstawicieli branży, do właścicieli sklepów, którzy chcą nabyć towar i do stylistów szukających kontaktów. To miejsce budowania relacji i nawiązywania kontaktów, na czym skupiłam się w tym roku. Dlatego zamiast zdjęć ze stoisk, jak we wpisie podsumowującym wiosenną edycję, tym razem opowiem o nurtach, które przebijały z wypowiedzi specjalistów na Kongresie Fachowców i które mogliśmy podziwiać na wybiegu.

Kongres Fachowców 2019 – moda ekologiczna, emarketing i technologie

To była zaledwie druga edycja Kongresu Fachowców, a jednocześnie najbardziej przeze mnie wyczekiwany moment tej edycji Targów Mody Poznań. Cieszę się, że po pierwszym, wiosennym podejściu do Kongresu, organizatorzy zdecydowali się kontynuować tradycję, bo robią coś naprawdę ważnego.

Kongres Fachowców to tak naprawdę całodniowe spotkanie specjalistów związanych z branżą mody (w bardzo szerokim rozumieniu) połączone z wykładami. Na scenie pojawili się między innymi przedstawiciele Domodi.pl, Vogue.pl czy Nago.

W pierwszej części Kongresu Fachowców mogliśmy wysłuchać prezentacji dotyczących e-marketingu i branży e-commerce, a także nowoczesnych technologii, które na pewno wpłyną na sposób, w jaki będziemy kupować ubrania.

Tomasz Runowicz z Wearfits opowiedział o wirtualnym przymierzaniu ubrań. Wyjaśnił, dlaczego ludzie tak bardzo potrzebują tego rozwiązania na podstawie danych dotyczących sposobu w jaki kupujemy ubrania – a coraz chętniej kupujemy online.

Równie ciekawe wnioski dotyczące naszych zachowań w Internecie przedstawiły Marta Kaleta i Martyna Głowińska z Domodi. Zainteresowały mnie informacje dotyczące marketplace’ów, którym poświęcony był wykład. Domodi to jeden z przykładów takiego marketplace’a, czyli miejsca w sieci, które gromadzi i sprzedaje produkty różnych marek. Panie wyraźnie podkreślały, że młodzi projektanci nie powinni bać się marketplace’ów, bo to świetna okazja do promocji swoich produktów.

Trzecim spośród moim zdaniem najciekawszych prelekcji była ta zorganizowana przez Vogue. Katarzyna Pietrewicz-Żero i Bartosz Gorzejewski opowiedzieli nam o wartościowym content marketingu. Podkreślali, że nie chodzi tylko o to, by tworzyć posty sponsorowane, ale by treść, którą tworzymy, niosła w sobie wartość dla odbiorcy.

Po bardzo krótkiej przerwie (której czas wynikał z przeciągnięcia się pierwszej części) na scenie pojawili się kolejni rozmówcy. Tym razem głównym tematem była ekologia, świadoma moda i zrównoważony rozwój. Wysłuchałam tylko dwóch prelekcji, w tym prelekcji NAGO. Julia Turewicz i Jan Stasz wyjaśnili skąd się wziął pomysł na ich markę, dlaczego wykonują ubrania tylko z ekologicznych tkanin i czemu właściwie zdecydowali się na proste, ponadczasowe formy. Ich kolekcje to głównie ubrania basic, ale kryje się za tym cały przemyślany marketing.

Na reszcie prelekcji nie zostałam, bo choć tematy wydawały mi się ciekawe, to jestem świeżo po pisaniu artykułu do „Moda w Polsce” na temat ekologii w modzie. Owszem, człowiek nigdy nie wie wszystkiego, ale nie może też być w kilku miejscach na raz, dlatego zdecydowałam się opuścić salę i zapoznać z wystawcami.

SUPERNATURE collection od Zuzanny Wójcik

Skoro już jestem przy ekologii, nie mogę nie wyróżnić jednego stoiska. Zuzanna Wójcik prezentowała swój projekt dyplomowy, a były to ubrania mające zwrócić uwagę na problem niszczenia środowiska przez branżę mody. Wszystkie tkaniny farbowały samodzielnie, a na stoisku mogłam obejrzeć z bliska gotowe, pofarbowane tkaniny i dowiedzieć się jakie rośliny dają poszczególne kolory. Wśród nich awokado, czarny ryż i cebula. Co ważne, Zuzanna pokazywała nie tylko piękne stroje, ale też znaczenie technologii w modzie. To właśnie u niej znalazłam elementy wykonane w technologii druku 3D, jednej z najbardziej przyszłościowych technik tworzenia dodatków, guzików czy elementów ozdobnych.

Co będziemy nosić wiosną? Pokazy mody na Targach Mody Poznań 2019

Drugiego dnia Targów Mody Poznań 2019 miałam przyjemność zapoznać się z kolekcjami wystawców na specjalnie zorganizowanych pokazów. Oprócz przyszłorocznych kolekcji, na wybiegu zaprezentowały się też projekty studentów i te najmocniej mnie chwyciły za serduszko – może nie wszystkie były funkcjonalne, ale na pewno zjawiskowe!

Wśród powtarzających się trendów można wyróżnić wszechobecne pióra, styl sportowy mieszany z glamour, peleryny (zjawiskowa biała koszula marki OTAKA), styl utility i bloki kolorów. Jedno jest pewne – będzie z czego wybierać!

Targi Mody Poznań – widzimy się zimą!

Już zimą kolejna edycja Targów Mody Poznań i w jej trakcie także przygotuję dla Ciebie relację. Tegoroczne Targi Mody uważam za zakończone i z radością zaczynam wplatać wiosenne trendy do swojej garderoby już teraz. A jeśli chcesz wiedzieć jakie stylizacje i dlaczego nosiłam w trakcie tegorocznych Targów Mody Poznań, przeczytaj ten post: Najmodniejsze stylizacje na koniec lata prosto z Targów Mody Poznań 2019.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.