niepełnosprawność,  technologia | programowanie

PGG ALL PLAY: ACCESSIBILITY VOL. 2 – o tworzeniu gier dostępnych słów kilka!

Jest wiele powodów, dla których tworzymy gry, bardziej i mniej oczywistych. Jedni z nas po prostu kochają grać i chcą, tak jak swoi idole, tworzyć tę magię. Inni myślą o pieniądzach, które na grach można zarobić (choć to wymaga wiele czasu i energii). Jeszcze dla innych liczy się historia – najpierw mają pomysł, a potem, szukając formy ekspresji, decydują się na stworzenie gry komputerowej. Są też powody, których nawet nie jestem w stanie sobie wyobrazić. 

Jedna rzecz łączy wszystkich znanych mi twórców gier – pasja. Niezależnie od motywacji, to właśnie pasja do wirtualnej rozrywki ich łączy. Nie oszukujmy się: początkujący twórca gier komputerowych nie zarabia kokosów – wiele projektów to projekty niezależne, tworzone w gronie znajomych, przez zapaleńców pełnych wiary, że znajdą inwestora. Niektórym udaje się rozkręcić fantastyczne firmy, stworzyć gry, w które grają wszyscy. Inni wkręcają się do dużych studiów gier. Nie są to niestety najczęstsze ścieżki.

Bez pasji do gier ciężko funkcjonować w tym środowisku. Na całym świecie regularnie odbywają się game jamy, czyli maratony tworzenia gier. Pasjonaci, twórcy, profesjonaliści spotykają się w określonym miejscu i przez określony czas tworzą grę komputerową. Czasem są to 24 godziny, kiedy indziej dwie doby. Zdarza się, że ludzie przyjeżdżają ze znajomymi, z którymi tworzą ekipę. Inni na miejscu szukają grafików, dźwiękowców, scenarzystów, w zależności od tego co potrafią i kogo potrzebują. Wszyscy jednak świetnie się bawią.

Bywa i tak, że jamowi towarzyszy coś więcej niż dobra zabawa. Tym czymś jest świetny pomysł. Większość game jamów skupia się wokół jednego, poznawanego w minucie rozpoczęcia prac, tematu. Tematy mogą dotyczyć wszystkiego. W trakcie najbardziej chyba wyjątkowego jamu w Polsce – PGG ALL PLAY: Accessibility zadane tematy kręcą się wokół… niepełnosprawności.

W listopadzie tego roku miałam okazję być jedną z prelegentek PGG ALL PLAY. Opowiadałam o wynikach ankiety przeprowadzonej wśród osób z niepełnosprawnościami i dotyczącej grania przez nie w gry komputerowe. A były zaskakujące!

Czy wiedzieliście, że sekwencje QTE znacząco utrudniają rozgrywkę osobom o ograniczonej sprawności? A wiedzieliście, że niektórzy grają korzystając z klawiatury ekranowej? Słyszeliście o systemach sterowania wzrokiem czy specjalnych nakładkach na klawiaturę? Mnie wiele z wypowiedzi badanych osób zaskoczyło. Wiele się też od nich nauczyłam na temat projektowania gier. I tą wiedzą w trakcie prelekcji się dzieliłam.

Poniżej zamieszczam film nagrany w trakcie PGG ALL PLAY: Accessibility vol. 2. Moją całą prelekcję możecie wysłuchać od minuty 22:35 (LINK). Wzięłam też udział w panelu dyskusyjnym, w trakcie którego rozmawialiśmy o projektowaniu gier. Jego obejrzycie od minuty 4:14:50 (LINK). Mimo podania przeze mnie czasów moich wystąpień, gorąco zachęcam, zarówno osoby związane z tworzeniem gier, jak i po prostu lubiące rozgrywkę elektroniczną i ciekawe świata o wysłuchanie wszystkich prelegentów. Z ich wystąpień można się dowiedzieć wielu ciekawych rzeczy.

Choć skupiam się tutaj na swoich prelekcjach, to każdy dobrze wie, że główną ideą game jamu jest stworzenie gry. A w trakcie tegorocznej edycji PGG gier powstało multum. Pełny przegląd produkcji znajdziecie pod tym linkiem: Gry stworzone w trakcie PGG ALL PLAY. Każdą z nich możecie pobrać i w każdą z nich zagrać, by odkryć, jak twórcy gier zinterpretowali temat „Naczynia połączone” uwzględniając fakt, że gracze mają różne dysfunkcje. To odświeżające i niosące wiele wiedzy doświadczenie. Poniżej film z prezentacji projektów, które w trakcie jamu powstały.

Gracie w gry? Lubicie? A może też jesteście graczami z niepełnosprawnościami, jak ja? Podzielcie się swoimi ulubionymi tytułami i doświadczeniem!

Last, but not the least, pragnę podziękować organizator game jamu – Poznańskiej Gildii Graczy oraz Kołu Naukowemu Pyra – za zaproszenie i możliwość podzielenia się wiedzą z innymi twórcami gier. Pragnę też z całego serca podziękować wszystkim tym, którzy zdecydowali się wypełnić moją ankietę i podzielili się swoimi uwagami dotyczącymi trudności wynikających z bycia graczem z niepełnosprawnością. Bez Waszych odpowiedzi moja ankieta nie miałaby najmniejszego sensu – dzięki!

pgg all play accessibility relacja tworzenie gier indie

Jeśli podoba Ci się ten tekst, proszę podziel się ze znajomymi!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

shares
Skip to content